Blue Flower

Søvnproblemer er et vanlig symptom ved langvarig overbelastning og stress. På lang sikt vil det hjelpe å redusere stressnivået i kroppen slik at resitusjonsevnen blir bedre. Inntil videre anbefaler jeg deg å innføre rutiner som gjør det lettere for kroppen å falle til ro og sovne.

Gode søvnrutiner

Start med følgende:

  • fast tid for når du legger deg og står opp
  • ro ned 1-2 timer før leggetid
  • ikke se på tv/pc den siste timen før du legger deg fordi lyset fra skjermen minner om dagslys og forstyrrer blant annet produksjonen av søvnhormonet melatonin. I tillegg kan aktiviteten i seg selv virke stimulerende og gjøre det vanskeligere å roe ned mentalt. Legg også vekk mobil og nettbrett.

Å kontrollere søvnen

Flere som har søvnproblemer, prøver å presse seg selv til å sovne. Dette fører bare til aktivering og de blir enda mer våkne. Si til deg selv at du går og legger deg fordi du skal slappe av - i stede for å si at du går til sengs for å sove. Hvis målet er avslapning, vil søvnen komme av seg selv. Det er kroppens oppgave å sovne.

< Forrige side                    Neste side >

Linn Anette Solberg
Psykologisk atferdsviter i arbeids- og organisasjonspsykologi
m/videre spesialisering innen stress og utbrenthet