Blue Flower

Selvfølgelig er det en fordel at du ikke blir stresset, men det er urealistisk å tro at det ikke vil skje. Du kan hjelpe kroppen roe seg ned i etterkant, ved hjelp av ulike øvelser.

Pusteøvelsen 4-4-8

Den jeg har fått flest positive tilbakemeldinger på er pusteøvelsen 4-4-8. Gjør følgende tre ganger etter hverandre:

  • pust inn gjennom nesen mens du teller til fire inni deg
  • hold pusten mens du teller til fire
  • pust ut gjennom munnen mens du teller til åtte inni deg

Etterpå vil du merke at kroppen har roet seg. Flere av dem jeg har lært denne pusteøvelsen til, forteller i etterkantat de bruker den ellers også og ikke kun etter en stressreaksjon. Som en sa: "Jeg bruker den når jeg sitter på toget hjem. Det er så godt å kjenne at kroppen roer seg".

Andre tiltak

Det finnes flere andre øvelser og tiltak som du kan gjøre for å ro ned stressnivået kroppen, men jeg anbefaler deg å fokusere på denne pusteøvelsen først. Hvis du starter med for mye, så kan det bli for mye og du blir stresset av alle de gode tiltakene... Og det er ikke bra.

< Forrige side                                  Neste side >

Linn Anette Solberg
Psykologisk atferdsviter i arbeids- og organisasjonspsykologi
m/videre spesialisering innen stress og utbrenthet