Blue Flower

Tilpass aktiviteten

Fysisk aktivitet på riktig nivå har positiv effekt. Så lenge du tilpasser intensiteten og varigheten på den fysiske aktiviteten til ditt energinivå, vil det hjelpe på å få energien tilbake og bygge opp kroppen. Å gå rolig tur er riktig aktivitetsnivå for de fleste med stressrelatert utmattelse – så sant totalbelastningen ellers ikke er for høy.

Varighet

Noen kan gå i 20 minutter. Andre må starte med et par minutter, og kan gradvis, over flere måneder, øke tiden de går. Om nødvendig, ta pause(r) underveis. Noen kan gå hver dag, mens andre må ha hviledager.

Intensitet

For noen er det farten og ikke varigheten på aktiviteten, som er viktigst. Og de må gå i «skillpaddetempo» for at de ikke skal gå over sine grenser, mens andre derimot kan gå i vanlig tempo.

Relativt stor variasjon

Hvilken lengde og fart som er riktig, varierer fra person til person. Ettersom stressrelatert utmattelse inkluderer personer i fasene kronisk stress til utbrenthet, vil det være relatert stort sprik mellom aktiviteten de kan ulike kan ha. Belastningen kroppen tåler vil også endre seg etterhvert som man blir friskere, men husk på at bedringen ikke vil skje over natten - det vil ta tid.

Aktivering

Er aktiviteten for langvarig eller intensiteten for høy i forhold til hva som er riktig for deg, må kroppen gire seg opp for å mobilisere kreftene som den egentlig ikke har. Mitt råd: Lytt til kroppen.

Lær mer om hva du kan gjøre i online-foredrag nr. 2: Oppbygging av kroppen etter utbrenthet.

< Forrige side                                  Neste side >

Linn Anette Solberg
Psykologisk atferdsviter i arbeids- og organisasjonspsykologi
m/videre spesialisering innen stress og utbrenthet