Blue Flower

Fordøyelsen nedprioriteres

Ved akutt stress nedprioriteres blant annet fordøyelsen, slik at alle tilgjengelige ressurser kan brukes mot faren som truer. Blir aktiveringen langvarig kan dette føre til fordøyelsesproblemer.

Ro ned

Du kan gjøre det lettere for kroppen å ta opp næring ved å:

  • ro ned før og mens du spiser
    • sitt ned på et rolig sted
    • tygg og ikke sluk maten
    • fokus på spisingen
  • spis ofte og lite
  • spis regelmessig og til faste tider

Sunt og variert kosthold

For at kroppen skal få de næringsstoffene, vitaminene og mineralene den trenger, er det viktig å spise variert og fullkornsprodukter.

Lettomsettelig mat. Noen matvarer er lettere å omsette til energi enn andre. Kroppen bruker mye krefter på å fordøye for eksempel rødt kjøtt. Har du lite krefter bør du redusere eller kutte ut slike matvarer for en periode.

Reduser stimulanser. Sukker, koffein, alkohol med flere fører til en aktivering av kroppen.

Så hjelp kroppen

Sunt og variert kosthold samt gode spisevaner hjelper kroppen å hente seg inn igjen.

  • reduser/kutt ut: sukker, kaffe, te, alkohol og rødt kjøtt
  • spis mer fullkorn, frukt, grønnsaker, hvitt kjøtt med mer

< Forrige side                                  Neste side >

 

Linn Anette Solberg
Psykologisk atferdsviter i arbeids- og organisasjonspsykologi
m/videre spesialisering innen stress og utbrenthet